Afgelopen zaterdag avond kwam er een email binnen dat er een luchtballon van Engelse zendamateurs zijn laatste positie had uitgezonden vlakbij de velddag lokatie in Bleskensgraaf. Aangezien het al laat en donker was had het geen nut om nog op zoek te gaan.
Op zondag heb ik een rondje gereden maar niets gesignaleerd.
Later druppelde er wat meer informatie binnen over het CW baken wat er in de 70cm band uitgezonden werd en de maker van de ballon James M6JCX kwam met een mogelijke landingsplaats ten oosten van Ottoland.
Op maandag dus uit mijn werk met de porto in de omgeving van Ottoland aan het luisteren geweest. En ja, na een minuut of 10 luisteren kwam er heel zachtjes een CW signaal uit de ruis tevoorschijn! Ik moest in ieder geval al in de buurt zijn want de zender zond uit met een vermogen van slechts 10 miliWatt!
Aangezien ik zelf geen CW beheers heb ik het baken de volgende doorgang opgenomen en heeft Tjakko het gedecodeerd. Geen positierapport maar wel informatie over de ballon.
Op dinsdagmiddag ben ik teruggegaan naar de omgeving. Dit keer gewapend met een 4 elements Yagi aan bij porto om vanaf een aantal posities een kruispeiling te kunnen maken.
Op basis van deze kruispeiling zou de “payload” net aan de zuidzijde van de N214 moeten liggen ter hoogte van de “Kromme Elleboog”.
Terwijl ik vlak in de buurt kwam met de auto begon net het baken weer aan een uitzending en het signaal werd dus steeds harder. Na ruim een kilometer door te hebben gereden kon ik eindelijk de auto parkeren en ben teruggelopen. En daar hing hij dan! Slechts 50 cm boven het water van de sloot. Gelukkig net dicht genoeg bij de kant om erbij te kunnen en het los te maken.
Deze ballon, de Ballast Halo 4 is zaterdagmiddag opgelaten in Cambridge, Engeland. Er werd getest met een vloeibare ballast die door middel van een pomp gelost kon worden om zo weer hoogte te winnen. Dit systeem heeft gewerkt want de tank bleek leeg te zijn toen ik thuis het geheel open had gemaakt.
Een filmpje over de zoektocht staat opĀ YouTube.
Vrijdagavond 26 februari is de payload nog te zien op de clubavond van de afdeling voordat deze weer retour naar Engeland gaat.